Visita a la xiloteca per un grup CFA ebenisteria

Visita del CFA Ebenisteria de Perpinyà a la xiloteca - UPVD - BU dret-lletres.

La visita d’avui a la xiloteca de l’Universitat de Perpinyà: un grup de persones del cicle formatiu CFA ebenisteria de Perpinyà.

L’experiència de l’acompanyament ha estat molt enriquidora. Jo he après unes quantes coses i n’he confirmat algunes altres sobre la qualitat i destí (utilització possible) de les fustes.

Us explico, de manera tant breu com puc, algunes coses que m’han semblat intetessants:

• Les llistes de plantes per usos els ha permès d’anar directe a les fustes que a priori els hi podien ser més útils. Les anàven comparant i miraven amb deteniment i ulls d’expert els detalls que cercàven o altres que desconeixien.

M’han dit que seria útil fer agrupacions de fustes per matèries, no només en format llista. Els hi he dit que ja estic/estem treballant en diversos tipus d’agrupacions per poder ajudar més i millor. La proposta iniciada en l’exposició al CRIEE de Toluges, que ajunta tàxons d’una mateixa família, cerca el que ells m’han expressat.

• L’exposició, en general, els ha permès de descobrir i tocar fustes que desconeixien. També observar diferents formes internes dels talls de llenya que són explicatius del que cal per fer determinats treballs, o del que cal no fer servir.

No explico res més d’això. Seria massa llarg.

Dos anhels, els quals comparteixo plenament, i que van de la mà.

1 - Moltes ganes de fer servir fustes locals, sigui per treballar-les i fer productes o bé per utilitzar-les directament.
2 - Manca de serradores on es pugui anar a portar uns quants troncs i sortir-ne amb un grapat de taulons o llistons.

I jo hi afegeixi, perquè ho veig sovint:
arbres i arbusts de llenya valuosa va a parar a les deixalleries o directament abandonada en els llocs netejats. Si algun ús se"n fa, majoritàriament, és per cremar, és a dir, per calefacció d’habitatges. Un gran disbarat, visualitzat un grapat de vegades a l’alt Conflent, per exemple, on magnífics roures, freixes i altres espècies han acabat trossejats per l’us expressat abans o per fer-ne res (neteges a la RN116 i als costats de la llera de la Tet, treballs a la línia del tren groc, etc.).

I jo me faig una pregunta:

Tot això que us explico pot arribar a alguna banda de l’administració pública perquè faci alguna cosa?

Molt bon vespre, estimats companys!

Albert

Sembla que la divulgació mou consciències, encara que costi a veure-ho :slight_smile:

Voilà une belle expérience. Espérons que ces apprentis en feront bon usage! Merci Albert.
Louis

1 « J'aime »

Traduction
Visite du CFA Ebénisterie de Perpignan

La visite d’aujourd’hui à la Xylothèque de l’Université de Perpignan: un groupe de personnes du cycle de formation CFA Ebénisterie de Perpignan.
L’expérience de l’accompagnement a été très enrichissante. J’y ai appris bon nombre de choses et en ai confirmé quelques autres sur la qualité et destin ( utilisation possible) des bois .
Je vous explique de la manière aussi brève qu’il m’est possible les quelques choses qui m’ont semblées intéressantes

• Les listes des plantes à utilisation leur a permis d’aller directement aux bois qui à priori pouvaient leur être les plus utiles. Ils comparaient avec attention et avec des yeux d’experts les détails qu’ils recherchaient. Ou d’autres qu’ils ignoraient.
    Ils m’ont dit qu’il serait utile de faire des regroupements de bois par matière, pas seulement sous forme de liste. Je leur ai dit que déjà je suis/nous sommes en train de travailler sur divers types de groupes pour pouvoir aider plus et mieux.
    La proposition initiée lors de l’exposition au CRIEE de Toulouges qui réunit les taxons d’une même famille reproduit ce que, eux, m’ont exprimé .

• L’exposition , en général , leur a permis de découvrir et toucher des bois qu’ils ne connaissaient pas. Mais aussi observer différentes formes internes des sections de bois qui expliquent ce qui faut faire pour des travaux déterminés ou ne pas les utiliser.
    Je n’explique plus rien de tout cela. Ce serait trop long.
    Deux forts désirs, que je partage pleinement, et qui sont à portée de main

1- Grandes envies de faire servir des bois locaux, que cela soit pour les travailler et faire des produits ou bien les utiliser directement.
2- Absence de tronçonneuse là où l’on peut peut porter quelques troncs et en extraire une poignée des madriers ou des lattes.
Et je l’ajoute, parce que l’ai vu souvent :
Des arbres et arbustes de bois noble vont finir à la déchetterie ou sont directement abandonnés sur les lieux nettoyés.
Si quelque quelque usage s’en fait majoritairement , c’est pour le brûler , c’est a dire pour le chauffage des habitations. Un grand saccage maintes fois observé dans le Haut Conflent , par exemple , où de magnifiques chênes, frênes et autres espèces ont fini débités pour l’utilisation citée ou pour ne rien en faire (nettoyage de la RN et aux côtés du lit de la Têt, travaux du train jaune, etc. )
Et je me pose une question.
Tout ce que je vous explique peut-t-il atteindre quelque part l’administration publique afin qu’elle fasse quelque chose?

Très bonne soirée , chers compagnons
Albert

1 « J'aime »