Visita del CFA Ebenisteria de Perpinyà a la xiloteca - UPVD - BU dret-lletres.
La visita d’avui a la xiloteca de l’Universitat de Perpinyà: un grup de persones del cicle formatiu CFA ebenisteria de Perpinyà.
L’experiència de l’acompanyament ha estat molt enriquidora. Jo he après unes quantes coses i n’he confirmat algunes altres sobre la qualitat i destí (utilització possible) de les fustes.
Us explico, de manera tant breu com puc, algunes coses que m’han semblat intetessants:
- Les llistes de plantes per usos els ha permès d’anar directe a les fustes que a priori els hi podien ser més útils. Les anàven comparant i miraven amb deteniment i ulls d’expert els detalls que cercàven o altres que desconeixien.
M’han dit que seria útil fer agrupacions de fustes per matèries, no només en format llista. Els hi he dit que ja estic/estem treballant en diversos tipus d’agrupacions per poder ajudar més i millor. La proposta iniciada en l’exposició al CRIEE de Toluges, que ajunta tàxons d’una mateixa família, cerca el que ells m’han expressat.
- L’exposició, en general, els ha permès de descobrir i tocar fustes que desconeixien. També observar diferents formes internes dels talls de llenya que són explicatius del que cal per fer determinats treballs, o del que cal no fer servir.
No explico res més d’això. Seria massa llarg.
Dos anhels, els quals comparteixo plenament, i que van de la mà.
1 - Moltes ganes de fer servir fustes locals, sigui per treballar-les i fer productes o bé per utilitzar-les directament.
2 - Manca de serradores on es pugui anar a portar uns quants troncs i sortir-ne amb un grapat de taulons o llistons.
I jo hi afegeixi, perquè ho veig sovint:
arbres i arbusts de llenya valuosa va a parar a les deixalleries o directament abandonada en els llocs netejats. Si algun ús se"n fa, majoritàriament, és per cremar, és a dir, per calefacció d’habitatges. Un gran disbarat, visualitzat un grapat de vegades a l’alt Conflent, per exemple, on magnífics roures, freixes i altres espècies han acabat trossejats per l’us expressat abans o per fer-ne res (neteges a la RN116 i als costats de la llera de la Tet, treballs a la línia del tren groc, etc.).
I jo me faig una pregunta:
Tot això que us explico pot arribar a alguna banda de l’administració pública perquè faci alguna cosa?
Molt bon vespre, estimats companys!
Albert